FIT BODY : CARA SINGKAT BINA BADAN

Salam dunia...jom kita cuba pelbagai kaedah untuk membina badan yang sasa secara ringkas dan mudah dipraktik di mana-mana saja anda berada.

ARNOLD PRESS
                         
kaedah Arnold Press, dinamakan bersempena  dengan nama seorang pelakon hollywood yang terkenal dengan badan yang sasa iaitu Arnold Schwarzenegger sebagai pelopor kepada latihan ini, Kaedah senaman bahu ini mempunyai persamaan senaman  lain.berikut adalah cara-caranya. kita mulakan pergerakan dengan membawa siku keluar ke sisi. Teruskan untuk meningkatkan siku sambil menekan overhed dumbbells sehingga lengan lurus. Rendah ke hadapan bahu dalam corak yang bertentangan dan ulangi. Pergerakan perlu untuk menekankan bahu sambil meminimumkan otot lengan. Latihan ini meningkatkan sisi seperti gerakan dengan beban bahu. Kita bersandar ke depan sedikit apabila mengangkat Dumbbells.Ikut seperti gambar rajah ini :



BENT OVER SIDE LATERAL RAISE

Bengkok berdiri lebih meningkatkan sisi adalah satu latihan yang lebih maju kerana ia memerlukan anda untuk mengekalkan keseimbangan dan kestabilan semasa mengangkat berat. Dengan lebar bahu kaki anda selain,bahagian atas badan anda pada sudut 45 darjah dengan lantai, melaksanakan pergerakan lengan yang sama seperti yang anda lakukan apabila duduk.

Anda boleh menggunakan mesin kabel untuk bekerja setiap bahagian secara berasingan. Meletakkan kabel di menara mesin kabel pada tetapan terendah dan kemudian melampirkan mengendalikan kabel. Berdiri dengan lebar bahu kaki anda selain, dengan satu bahagian badan anda menghadap menara. Kemudian genggaman mengendalikan dengan tangan jauh dari kabel. Dengan bahagian atas badan anda pada sudut 45 darjah dengan lantai, melaksanakan pergerakan lengan yang sama seperti yang anda lakukan apabila duduk.

Ulangi untuk bahagian lain anda.



MILITARY PRESS

Anda boleh menggunakan dumbbells untuk melakukan senaman ini untuk pelbagai gaya.




SHOULDER PRESS

teknik halter bahu, juga dipanggil teknik overhed atau tekan tentera berfungsi bahu dan belakang atas serta triceps anda. Ini adalah satu usaha yang baik untuk membina bahu lebar yang kukuh. Pengukuhan bahu membantu membuat overhead menolak atau mengangkat pergerakan mudah.





SHRUG

Anda boleh melakukan tdk menggunakan Barbell atau Dumbell.Anda juga boleh melaksanakan tdk menggunakan mesin kaki menaikkan dengan menjaga pad atas bahu anda dan mereka bergerak menggunakan otot bahu anda. Sejak pergerakan ini menjadi lebih sukar kerana ketinggian bahu penuh dicapai, kriteria ketinggian bagi ketinggian bahu mungkin diperlukan. Sebagai contoh, meningkatkan bahu sehingga cerun bahu mendatar menjadi boleh dianggap mencukupi bergantung kepada struktur badan individu dan pelbagai gerakan denganberat ringan.




Comments